Avrusning fra benzodiazepiner - Seksjon avrusning

Avrusning - seksjon

Avrusning på institusjon innebærer medikamentelle, medisinske, miljøterapeutiske og sosiale tiltak for å hjelpe deg å komme igjennom avrusnings- og abstinensfasen ved benzodiazepinavhengighet. Du får tilbud om opphold i et skjermet miljø med individuelle tiltak for akkurat din tilstand.

Innledning

Benzodiazepiner er angstdempende midler og sovemidler. Disse legemidlene er avhengighetsskapende, og hvis de brukes over noe tid kan det være vanskelig å slutte med dem uten hjelp.
Personer som innlegges med avhengighet av benzodiazepiner har ofte samtidig bruk av og avhengighet til andre rusmidler. I tillegg viser studier at en høy andel har samtidig psykisk lidelse. Innleggelse i institusjon, spesielt i startfasen av avrusning fra benzo kan bidra til en grundig kartlegging av omfang av misbruk og være en viktig del av en nedtrappingsplan.

Her er Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler!

Henvisning og vurdering

​For å få behandling for rusavhengighet ved Sykehuset Telemark må du ha henvisning fra lege, psykolog, kommunal sosialtjeneste eller annen spesialisthelsetjeneste som kan henvise pasienter til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB).

Henvisning til TSB vurderes av ett felles vurderingsteam for både poliklinisk behandling og døgnbehandling, inkludert avrusning.

I henvisningen ønsker vi å få vite hva slags behandling det er behov for.

Henvisning vil bli vurdert i løpet av 10 virkedager. Ved behov for ytterligere opplysninger vil saksbehandler kunne ta kontakt med pasienten og /eller henviser.

Svar på henvisningen vil bli sendt til både pasient og henviser. Der vil det fremgå:

  • Om det gis rett til behandling i spesialisthelsetjenesten eller ikke
  • På hvilket nivå helsehjelpen vil bli gitt (poliklinikk eller døgnbehandling)
  • Frist for oppstart av utredning eller behandling

Sjekkliste for henvisning - fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

fastlege eller annen helsetjeneste henviser til utredning

Henvisning på papir sendes til:
Sykehuset Telemark 
Postboks 2900 Kjørbekk
3710 Skien

Merk henvisningen med TSB.

Elektronisk henvisning sendes som før.

Spørsmål om henvisning?

Ved behov for råd og veiledning i forbindelse med henvisning kan henviser ta kontakt med

Seksjon for rus og psykiatri (SRP) på tlf. 35 00 35 87.

Se også:
Helsedirektoratets retningslinjer for avrusing fra rusmidler og vanedannende legemidler

 

Sjekkliste for henvisning til tverrfaglig spesialisert rusbehandling (TSB)

Opplysninger i tillegg til personalia, tidligere sykdommer og oppdatert medisinliste:

  1. Start med en setning om hvorfor pasienten henvises og om pasienten henvises til poliklinikk eller døgn
  2. Aktuelt:
    • Tilstandsbildet nå med symptomer, funksjon og tentativ diagnose
    • Rusanamnese - rusmiddel, inntaksmåte, rusens funksjon, eventuelle overdoser
    • Voldsrisikovurdering
    • Resultat av eventuelle rusmiddelprøver
    • Tidligere utredning og behandling gjennomført i førstelinjetjenesten
    • Tidligere utredning og behandling gjennomført i spesialisthelsetjenesten - legg ved eventuelle epikriser
    • Resultat av screeningsverktøy som f.eks. AUDIT og DUDIT
    • Psykisk helse
    • Suicidalitetsvurdering der det er relevant
    • Pasientens ønsker og motivasjon
    • Om spørsmål om førerkort er tatt opp med pasienten
  3. Somatisk status, helseopplysninger og en oppdatert medikamentliste
  4. Bakgrunnsopplysninger:
    • Familiesituasjon og bosituasjon, eventuelt omsorg for barn
    • Nettverk og ressurser
    • Utdannelse og arbeid (info om ev. sykmelding), økonomi
    • Kontaktopplysninger til samarbeidspartnere
    • Samtykkeerklæring for innhenting av opplysninger fra andre samarbeidspartnere og eventuelt tidligere behandling
    • Soning og eventuelt utestående dommer
  5. Henviser sin vurdering

1. Før

I brevet du får fra behandlingsstedet vil du få time til forsamtale med din behandler. I denne samtalen ser dere på henvisningen din. Her kan du stille de spørsmålene du måtte ha.  Du og din behandler går gjennom og planlegger behandlingen.

Du kan også få omvisning på avdelingen, samt informasjon om rutiner og generelt behandlingsopplegg.
Du bør lage deg en oversikt legemiddelinntaket ditt den siste tiden, slik at de medisinske og miljøterapeutiske tiltakene kan tilpasses ditt behov på best mulig vis. Har du tidligere erfaringer med avrusning, og vet hva som fungerer best for deg, er det også viktig å informere din behandler om dette.  I noen tilfeller kan det være aktuelt å starte nedtrappingen hjemme med poliklinisk veiledning, dette vil eventuelt din behandler og din lege kunne samarbeide om.

Avdelingen som skal behandle deg vil ta kontakt med din fastlege/ henviser, men det er ønskelig at du informerer oss om eventuelle kroppslige eller psykiske plager du ønsker at vi skal vite om eller forsøke å hjelpe deg med.
Veldig mange gruer seg til avrusningen og sliter med egenmotivasjonen før innleggelsen. Dette er noe vi kan hjelpe deg med, så si fra om dette.

Hvis du glemmer å spørre om noe eller lurer på noe mer etter samtalen, kan du når som helst ta kontakt med oss.

Trenger du transport til samtale/ innleggelse, les mer på nettsidene til

pasientreiser.no

2. Under

I brevet du fikk fra behandlingsstedet står det sted og tidspunkt for oppmøte til innleggelse. Nylig inntak av rusmidler er ingen hindring for å møte til avtalt tidspunkt, vi kan ivareta deg i den formen du er.
Du får oppnevnt et behandlingsteam, ofte bestående av en behandler og to sykepleiere/ miljøterapeuter. Når du kommer til avdelingen tas du imot av kyndig helsepersonell, og du undersøkes av lege ved ankomst. Legen trenger nøyaktig informasjon om siste tids inntak slik at den medikamentelle delen av avrusningsbehandlingen kan gjøres så skånsom som mulig.

Du vil sammen med legen sette opp en plan for nedtrapping på benzodiazepiner. Hvilke legemidler som brukes vil kunne variere mellom de ulike behandlingsstedene, men baseres på anbefalinger i Nasjonal faglig retningslinje for avrusning fra rusmidler og vanedannende legemidler – les mer her!

Nedtrappingsplanene er individuelle, og varigheten av nedtrappingen kommer an på hvor mye du har inntatt den siste tiden og hvor lenge misbruket har pågått.  Anbefalingene er at prosessen skjer over tid, slik at noe kan gjøres mens du er innlagt, og noe kan gjøres etter utskrivelse med god støtte og planlegging.

Abstinensproblematikk vil kontinuerlig bli overvåket av helsepersonell den første tiden ved hjelp av anerkjente verktøy. Disse målingene vil hjelpe deg og legen til å sammen finne en best mulig nedtrappingsplan.
Du vil få tilbud om tilrettelagte miljøterapeutiske tiltak som kan være med på å avhjelpe abstinensplager i denne fasen. Lengden på innleggelsen vil variere ut fra tidligere inntak av rusmidler, vanligvis fra to til åtte uker.

3. Etter

Avrusning er som regel den første delen av et lengre behandlingsforløp, videre behandling og eventuell oppfølging etter oppholdet vil enten avklares før du kommer eller i løpet av behandlingen.

Vi kommuniserer elektronisk med fastlege og eventuelle andre du vil ha bruk for når det gjelder oppfølging etter oppholdet, for eksempel kommunal oppfølgingstjeneste, LAR, apotek, ruskonsulent, rusteam og lignende. Informasjon som videresendes gjøres kun med tillatelse fra deg.

Vi kan være behjelpelig med å formidle kontakt med likemannstiltak og andre tilbud som kan være til støtte for deg etter behandlingen (som AA, NA og lignende).

Kontakt

Oppmøte
Vi holder til i 1.etg. i bygg 1 på sykehusområdet i Skien. Bygget ligger på nordsiden av Ulefossvegen.
Avrusning - seksjon
Telefon
Seksjon avrusning: 35005970

Pasienttelefon : 35004561

Besøkstid: kl. 18.00 – 19.00
Postadresse

Sykehuset Telemark
Seksjon for avrusning
Postboks 2900 Kjørbekk
3710 Skien

Bygg 1 i Skien
Besøksadresse
Sykehuset Telemark, Ulefossvegen 56, bygg 1(Google maps)
3710 Skien

Buss til sykehuset i Skien

Nettbuss ved lokal rute M3 stopper i Ulefossvegen, midt mellom somatisk og psykiatrisk side ved sykehuset i Skien.

Telemarkekspressen mellom Seljord og Vestfold (Telemark Bilruter) stopper på to forskjellige holdeplasser inne på somatisk område i Skien.

Rjukanekspressen (Tinn Billag) stopper ved hovedekspedisjonen i Skien.

Reise med rekvisisjon til og fra sykehuset

​For pasienter gjelder spesielle regler for transport.

Ta kontakt med Kjørekontoret for pasientreiser på telefon 05515, for informasjon om reiser med rekvisisjon.

Helseekspressen

Se rutetider for Helseekspressen på www.pasientreiser.no

Praktisk informasjon

- Praktiske opplysninger for Seksjon avrusning

​Ta med deg

Vekkeklokke, gode sko, turtøy for all slags vær og toalettsaker

Dagsrutiner og aktiviteter

Timeplan

08.15 – 09.00 Frokost
09.00 - 09.30  Morgenmøte 
10.00 – 10.30 Daglig gåtur
10.00 – 14.00 Tur hver onsdag
11.30 – 12.00 Lunsj
15.00 – 16.00 Middag
17.00 – 18.00 Aktiviteter
18.00 - 19.00 Besøkstid
19.30 – 20.00: Kveldsmat

Ro i avdelingen fra kl. 23.00.

Hvis du strever med å sove, vil nattpersonalet hjelpe deg med dette.

Dørene til avdelingen vil være låst.

Farlige gjenstander skal leveres til personalet.

Besøkstid og samarbeid med pårørende

Besøkende er velkommen. Det er visittid fra kl. 18.00 – 19.00.  Vi legger spesielt til rette ved besøk av barn. Ellers kan du motta besøk i eget besøksrom og i kafeen i bygg 5. Vi ønsker et godt samarbeid med deg og dine pårørende.

Medisiner

Medisiner som du har med hjemmefra leveres inn, eventuelt legges igjen hjemme. Du får alle medisinene du trenger på avdelingen.

Permisjoner

Avtaler om permisjoner gjøres med terapeuten din.

Bruk av rusmidler

Bruk av alkohol eller andre rusmidler er ikke tillatt.

Dersom vi avdekker bruk av rusmidler, vil det få konsekvenser for din videre behandlingsplan.

Telefonbruk

Du vil få anledning til å ha din egen mobiltelefon under oppholdet.

Journal

Du har rett til å lese din egen sykehusjournal. Dette gjøres ofte sammen med terapeut. Snakk med din lege eller psykolog dersom du ønsker dette.

Epikrise

Epikrise fra oppholdet sendes den som har henvist deg, hvis ikke annet blir avtalt. Epikrisen sendes også til fastlegen.

- Kafeteria og kiosk i Skien - åpningstider

I Skien er det kafeteria og kiosk i vestibylen, inngang via hovedekspedisjonen.

Åpningstid

Mandag - fredag, alle hverdager: kl. 09.00 - 19.00
Helg:  kl. 10.00 - 19.00

- Kantine i bygg 54 i Skien - åpningstider

Her serveres varme og kalde retter. Kantinen har youghurtbar og rikholdig salatbar.

Åpningstid

Mandag - fredag, alle hverdager: kl. 08.00 -14.30

- Parkering mot avgift

Parkering koster kr 10,- pr time, maks kr 50,- pr døgn.
Ved bruk av kort betaler du kun for tiden du har stått parkert, dersom kortet settes inn i automaten igjen før du drar fra parkeringen. (Gjelder ikke Kragerø)

Det er gratis parkering i helgene, fra fredag kl. 24.00 til søndag kl. 24.00. (Gjelder ikke Kragerø)

I Skien er det mulig å kjøpe parkeringskort som gjelder for 14 dager og koster kr 150,-. Du bestiller kortet på avdelingen, og kan hente og betale det i hovedekspedisjonen.

 

- Parkeringsområdet i Skien

​På sykehusområdet i Skien er det flere parkeringsområder.

Se oversikt over områdene på www.sthf.no/praktisk-informasjon/parkeringsomrader-i-skien

- Tilgang til internett - wifi

​Tilgang til internett på sykehuset får du via trådløs tilkobling (wifi). Du må velge "SykehusGjest" som nettverk.

Fotografering og filming

​Fotografering og filming på sykehuset er tillatt, men alle må forholde seg til noen retningslinjer.                                    

Les mer på www.sthf.no/praktisk-informasjon/fotografering-og-filming-pa-sykehuset

Kontrolkommisjon - psykisk helsevern

​Kontrollkommisjonen er oppnevnt av Helse- og Omsorgsdepartementet ved Fylkesmannen for å være kontrollinstans overfor psykiatriske institusjoner. Kommisjonen skal sikre den enkelte pasients rettsikkerhet i møtet med det psykiske helsevernet.

Les mer om kontrollkommisjonen på www.sthf.no/rettigheter/kontrollkommisjon-psykisk-helsevern

Minibank

​Det er minibank i vestibylen i hovedbygget på sykehusområdet i Skien, inngang hovedekspedisjonen.

Pasientjournal - bestille utskrift av egen journal

Dersom du ønsker utskrift av din pasientjournal, fyll ut skjemaet "Forespørsel - kopi av egen journal".

Dersom du ønsker å registrere/endre nærmeste pårørende, fyll ut skjemaet "Registrering/endring av pårørende i egen journal".

Du finner lenke til nedlasting av skjemaene på:
www.sthf.no/rettigheter#innsyn-i-din-pasientjournal

Ved besøk på Sykehuset Telemark kan du få utlevert skjemaene i hovedekspedisjonen.

Skjemaet fylles ut, underskrives og sendes til:

Sykehuset Telemark
Dokumentasjonssenteret
Postboks 2900 Kjørbekk
3710 Skien

Røyking

​Sykehuset Telemark er et røykfritt sykehus

Uteområdene har egne røykeplasser som er merket. Det er ikke tillatt  å røyke ved hovedinngangene.

Det er ikke røykerom for pasienter i den somatiske delen av sykehuset.
Ved enkelte sengeposter ved Klinikk for psykisk helsevern og rusbehandling er det egne røykerom for pasienter.

Verdisaker

Ha med minst mulig verdisaker og penger under oppholdet på sykehuset.
Pasienter som ikke kan ivareta seg selv, vil få sine eiendeler oppbevart, og utlevert ved utskriving.
Hvilke eiendeler som skal oppbevares blir registrert i pasientsystemet, og oversikten signeres av to pleiere og pasienten selv, dersom pasienten er i stand til det.
Tilsvarende kvitteres det i pasientsystemet at eiendelene er utlevert ved utskriving, og utleveringsskjema signeres av pasient eller pårørende i pasientens sted.

Fant du det du lette etter?
Tilbakemeldingen vil ikke bli besvart. Ikke send personlig informasjon, for eksempel epost, telefonnummer eller personnummer.