Barnet og foreldrene, eventuelt assistent/pedagog fra barnets barnehage/skole vil samarbeide med fagpersoner fra teamet. Barnet undersøkes tverrfaglig, gjennom samtaler med foresatte og fagpersoner som kjenner barnet, strukturerte observasjoner og testing. Det vil bli tatt hensyn til barnets døgnrytme, dagsform og allmenntilstand.
ASK‐utredninger innebærer ikke smertefulle prosedyrer. Undersøkelsene vil ofte være barnevennlige i form av lek eller oppgaver som ligner på skoleaktiviteter.
Undersøkelsene skjer både ved polikliniske konsultasjoner og innleggelser, eller opphold som dagpasient dersom man bor i nærhet til sykehuset. Varighet vil være en til to uker avhengig av problemstilling for utredningen.
Kan bruk av ASK‐hjelpemidler bremse eller stoppe barnets utvikling av talespråk?
Nei, tvert imot vet vi at erfaring med å kommunisere ved hjelp av ASK‐hjelpemidler fremmer såvel barnets språkforstålse som evne til å kommunisere generelt. Barn som har motoriske og nevrologiske forutsetninger for å utvikle tale, vil kunne komme raskere i gang med dette nå utviklingen stimuleres ved hjelp av ASK‐tiltak.