Advarer sportsutøvere mot for lite drikke

Utøvere som presser seg i maratonløp, triatlon eller andre styrkeprøver må sørge for forsvarlig væskeinntak. Alvorlig dehydrering kan føre til akutt nyresvikt, advarer spesialist i nyremedisin, Kristian Heldal.

Spesialist i nyremedisin, Kristian Heldal

Selv om de som innlegges med alvorlig nyresvikt i forbindelse med ekstremsport ikke utgjør noe stort antall, ser nyrespesialisten det som viktig å nå ut med informasjon. Det er spesielt viktig i en tid hvor mange presser seg langt med hard styrketrening eller ekstreme utholdenhetsaktiviteter.

Jeg er blitt gjort kjent med at enkelte i triatlonutøvere mener de yter bedre ved å være lett dehydrert - det vil si at de får i seg for lite væske. Det er risikabelt, og i verste fall kan det være dødelig hvis pasienten utvikler alvorlig nyresvikt og ikke kommer raskt nok i dialyse, påpeker Kristian Heldal.

Pass på væskebalansen

De fleste gjennomfører maraton, triatlonkonkurranser eller ultramaraton uten å pådra seg alvorlig sykdom. Men problemene oppstår når deltakeren ikke klarer å gjenopprette væskebalansen etter konkurransen. For lite væske i blodet og nedsatt utskillelse av avfallsstoffer når muskler brytes ned, kan resultere i rabdomyolyse.

– Får ikke utøveren ikke i seg nok væske etter konkurransen på grunn av oppkast eller mageonde, kan det forverre tilstanden. I verste fall kan det utvikles til akutt nyresvikt, sier Kristian Heldal som har sett to slike alvorlige tilfeller i sin karriere. Også ekstrem styrketrening kan medføre rabdomyolyse. De fleste blir friske ved tilførsel av intravenøs væske, men det er veldokumentert at flere tilfeller av akutt nyresvikt øker risikoen for å utvikle kronisk nyresykdom.

Slik unngår du alvorlig nyresvikt

Heldal sier det er viktig å sørge for å erstatte den væsken man taper under aktiviteten. Trener du under en time, er det OK å drikke bare vann. Men er det snakk om lengre økter, og da særlig hvis det er varmt, bør man drikke sportsdrikk eller væske med tilsatt salter. De som konkurrerer eller trener svært lange økter må også ta til seg næring undervegs for å unngå å gå tom. Heldal anbefaler en halv liter sportsdrikk 30 til 60 minutter før harde konkurranser.

– Så må du etterfylle med væske underveis etter behov eller på poster, og ikke minst sikre at du gjenoppretter væskebalansen etter kraftinnsatsen. Dersom du ikke klarer å ta i deg tilstrekkelig væske etter løpet på grunn av oppkast eller mave-onde, er det viktig å ta kontakt med lege, sier Heldal. 

Som regel kan pasienten behandles med intravenøs væsketilførsel, men i alvorlige tilfeller er dialysebehandling nødvendig.