Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

“It resonates with me!”: How Personal Motivation Influences the Implementation of Complex Interventions.

2025 «Det gir gjenklang!»: Hvordan personlig motivasjon påvirker implementeringen av komplekse intervensjoner.

Nymoen KD, Nissen-Lie HA, Lukasse M, Røseth I Global Implementation Research and Applications

Behovet for en familiebasert terapi for familier til barn med ut viklingstraumer førte til implementeringen av Dyadic Developmental Psychotherapy (DDP) ved en avdeling for barn og unges psykiske helse (ABUP) og to barneverntjenester. Studien fulgte implementeringen for å utforske klinikernes erfaringer med implementeringen av DDP, med særlig fokus på hva som påvirker implementeringen av behandlingsmetoder når prosessen initieres av klinikerne selv i en naturlig klinisk setting.

Deltagerne (N=25) ble fulgt over tre år, med serie-fokusgruppeintervjuer som ble analysert med systematisk tekstkondensering. Data ble analysert både på tvers av grupper og longtitudinelt for å kunne identifisere tema både mellom grupper og over tid. 

Alle deltagerne i beskrev i starten lignende utfordringer:: manglende støtte og struktur, rollekonflikter, en kompleks intervensjon, sterke følelser i timene og vansker med å finne riktig pasient. Samtidig identifiserte vi tre tydelige veier gjennom implementeringen, uavhengig av hvilket arbeidssted deltageren jobbet ved. 1) «Det gir gjenklang!» – hvor deltagere med personlig motivasjon oppnådde fleksibilitet og kompetanse. 2) «Da føler jeg meg som en DDP’er allikevel!» - hvor deltagere med positive tanker om metoden fortsatte å bruke den, med støtte fra hverandre og ledelsen, og 3) «Vi kan ikke gjøre dette alene.» - hvor deltagere droppet ut av implementeringen på grunn av manglende støtte og/eller motivasjon. Deltagerene som fulgte den første veien  beskrev at metoden ga mening for dem både  som klinikere og individer, noe som så ut til å fasilitere implementeringsprosessen. Denne gruppen hadde mindre behov for struktur og ekstern støtte, og kunne tilpasse metoden til hver enkelt familie.

Resultatene har viktige implikasjoner for implementering og valg av terapimetoder. Studien viser nytten av å forske på ulike metoder for at klinikere skal kunne velge mellom forskjellige evidensbaserte tilnærminger. At klinikere bruker metoder som gir mening for de ser ut til å gjøre implementering enklere, øker motivasjon hos klinikerne og har en positiv innvirkning på pasientutfall. Resultatene indikerer at man bør la klinikere kurse seg i metoder som gir personlig mening, for å lette implementeringsprosessen og sikre videre bruk av metoden. 

 Katarina Nymoen  

Link artikkel

Doi: 10.1007/s43477-025-00177-3

Sist oppdatert 01.10.2025