Bedre tilpasset behandling med behovsstyrt poliklinikk

Har du fått sms fra sykehuset om elektronisk informasjon eller skjema? Stadig flere pasienter ved Sykehuset Telemark får nå tilbud om digital hjemmeoppfølging.

Publisert 03.01.2025
Sist oppdatert 24.01.2025
Tre ansatte ved Øre-Nese-Hals poliklinikk ved Sykehuset Telemark.
Karin Ødegaard, Sara Kocher og Heidi Hov jobber på øre-nese-hals poliklinikken ved Sykehuset Telemark.

Målet med behovsstyrt poliklinikk er å sikre pasienter rask tilgang til spesialisthelsetjenester når de har et faktisk behov for helsehjelp.

Som pasient bidrar man inn i behandlingen ved å sende sykehuset informasjon om egen helse. Informasjonen brukes til å tilpasse behandlingen etter pasientens behov her og nå, eller man kan bli kontaktet dersom det er nødvendig å komme til sykehuset. Den digitale samhandlingen mellom pasient og behandler skal sikre at du får kvalitetssikret og god informasjon som pasient.

På øre-nese-hals poliklinikken i Skien er de allerede godt i gang: 

- Nå har vi mye bedre innsikt i pasientens behov før de kommer til poliklinikken - og kan tilpasse timen deretter. Det fører til langt mer effektive sykehusbesøk og bedre tilpasset behandling fra første stund, sier audiografene Karin Ødegaard, Sara Kocher og Heidi Hov.  

Behovsstyrt poliklinikk 

Poliklinikken har tatt i bruk behovsstyrt poliklinikk siden november 2024, en digital oppfølging som gjør det enklere å gi nødvendig informasjon til og fra deg som pasient.  

Slik fungerer det hos dem:  

Pasienter får tilsendt en sms fra sykehuset med innloggingslenke til et digitalt kartleggingsskjema. De føres da til en sikker nettside. 

- Pasientene fyller ut skjemaet på egen mobil, nettbrett eller pc. Dette kan gjøres i fred og ro hjemme, og gjerne sammen med en pårørende dersom det er behov for det. Svarene pasientene sender inn danner deretter grunnlaget for timen de har med oss på sykehuset, sier audiograf Kocher.  

En mobil med behovsstyrt hjemmebehandling
Digital hjemmeoppfølging gir mulighet for å sende meldinger, få tilpasset informasjon knyttet til din behandling og fylle ut kartleggingsskjema. 

En effektiv utvidelse av sykehusets helsetilbud 

Ifølge Helse Sør-Øst har behovsstyrt poliklinikk potensial til å kunne håndtere veksten i poliklinikken de neste 15 årene.

Torgeir Nygård fra teamet for digital hjemmeoppfølging ved Sykehuset Telemark forteller at dette er en effektiv utvidelse av sykehusets helsetilbud. 

- Digital hjemmeoppfølging gir pasientene personlig og relevant informasjon knyttet til sin helsesituasjon. Man har blant annet mulighet til å sende meldinger til behandler og få relevant informasjon knyttet til sin helsesituasjon, sier han.  

Sykehuset Telemark startet med digitale kartleggingsskjema for pasienter innenfor psykiatrien allerede i 2018, og har utvidet tilbudet til flere pasientgrupper i løpet av høsten 2024.   

- I tillegg til pasienter ved øre-nese-hals poliklinikken har vi i dag tilbud om digital hjemmeoppfølging til pasienter med diabetes, håndleddsbrudd og hofte- og kneprotese. Vi kommer til å rulle ut til flere pasientgrupper i løpet av 2025, sier han. 

- Kvalitetssikret og god informasjon

Erfaring viser at at mellom 75 og 85 prosent av pasientene svarer på de mottatte kartleggingsskjemaene. 

- Vi får tilbakemeldinger om at løsningen er intuitiv og at den gir bedre tilpasning til hver enkelt pasient, avslutter audiografene på poliklinikken.

Du kan lese mer om behovsstyrt poliklinikk på siden om digital oppfølging ved Sykehuset Telemark her.