Nå kan du sjekke inn og betale med mobil på sykehuset i Skien

Fra torsdag 6. mars kan pasienter på flere somatiske poliklinikker i Skien registrere og betale for timen sin på mobil. Les mer om hva det betyr for deg som pasient.

Publisert 05.03.2025
Illustrasjon av digital innsjekking og betaling

Pasienten får en SMS med informasjon om poliklinikk-timen de har fått tildelt, samt en lenke hvor de kan registrere ankomst via mobilen. Pasienten kan også sjekke inn ved å benytte nettbrett som er plassert i hovedinngangen i Skien. Pasienter som ikke sjekker inn selv, kan henvende seg i hovedresepsjonen for ankomstregistrering. Pasienten må deretter gå til anvist ventesone.   

Pasienter som skal til innleggelse på sengepost, eller til radiologiske undersøkelser, kan ikke benytte selvinnsjekk. De må henvende seg i hovedresepsjonen.   

Både poliklinikk for Nevrologi og Øre Nese Hals har gode erfaringer med selvinnsjekk etter at dette ble tatt i bruk i oktober 2023. Nå får flere poliklinikker også mulighet for digital innsjekking og betaling.  

Trygg betaling via lenke i SMS

- Vi ønsker at andelen som velger selvinnsjekk på egen mobil skal øke, både for å redusere kø ved selvinnsjekkautomatene og frigjøre tid hos kontorpersonalet. Vi har tro på at flere vil benytte løsningen når de får prøvd og erfart at det fungerer godt, sier Eirik Skaland, systemansvarlig for løsningen på Sykehuset Telemark. 

Enkelte pasienter har gitt uttrykk for at de har blitt bekymret for å trykke på lenken som kommer på SMS før timen på sykehuset. Avsender av SMS-en er STHF, men lenken går til imatiscloud.com som er leverandør av løsningen. Lenken tar deg til personlig innlogging via ID porten for sikker pålogging. 

Løsningen innebærer at pasientene får SMS to timer i forkant av konsultasjonen på sykehuset. Via denne lenken kan pasienten sjekke inn.  En stund etter at konsultasjonen er over får pasientene en ny lenke som de kan betale med. Ved bruk av mobilbetaling er det ikke lenger nødvendig å gå innom ekspedisjonen for å betale.  

Slippe å stå i kø

- I praksis betyr dette at pasienter skal slippe å stå i kø for å snakke med sekretær hvis de ikke har et spesielt behov for det. Det er mange pasienter som har etterspurt en mer effektiv ordning med innsjekk og betaling og det får de nå, sier Skaland. 

Selv om håpet er at flest mulig pasienter betaler digitalt med bruk av mobil, er det fortsatt mulig å betale med kort og kontanter.  

I lenken som pasienten får tilsendt kan man velge å betale via Vipps eller motta faktura (uten gebyr). Lenken er gyldig i 48 timer. Hvis man ikke benytter lenken for å betale med Vipps, får man automatisk tilsendt faktura.  

- Dette er viktig skritt i arbeidet med å tilby mobile tjenester for pasienter som kommer til sykehusene våre. Først og fremst vil pasienter som skal til somatisk poliklinikk ha glede av dette nå, men vi håper å tilby det for flere pasientgrupper og lokasjoner framover.