Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Nok en vellykket åpen dag: – En varm og inkluderende atmosfære

Årets åpne dag ved Klinikk for psykisk helsevern og rusbehandling (KPR) samlet flere hundre besøkende og bekrefter dermed at arrangementet treffer et behov.

Publisert 15.06.2026
Sist oppdatert 22.06.2026
Jostein Bjerke og Mona Høiback personer med navneskilt står foran gårdsplass utenfor bygg 10, med bord, benker og flere mennesker samlet. Mellom bygningene over gårdsplassen henger det rekker med vimpler.
Nora Høiback, pårørenderepresentant for PIVETE/Forum for brukerkompetanse, og Jostein Bjerke, psykologspesialist ved Sykehuset Telemark, foran bygg 10. Her ble arrangementet gjennomført både innendørs og utendørs..

– Vi er fornøyde og takknemlige over at dagen var fylt med en varm og inkluderende atmosfære der folk møttes som medmennesker, sier Jostein Bjerke, psykologspesialist ved Sykehuset Telemark og ansvarlig for arrangementet.

22 organisasjoner på plass

Åpen dag ble arrangert 10. juni og var åpen for alle – pasienter, pårørende, ansatte og andre som ønsket å delta. Gjennom dagen var det jevn tilstrømming av besøkende og god aktivitet i hele bygg 10 på sykehusområdet.

Programmet bød på konserter, faglige samlinger, erfaringsdeling, omvisning i sykehusmuseet og kunstutstillingen «Hvis jeg husker hvem jeg er» av Silje Engbråten. 

I tillegg var det gratis kafé og stands fra en rekke organisasjoner.

Totalt deltok 22 organisasjoner, noe som bidro til å gjøre arrangementet til en viktig møteplass for å synliggjøre aktiviteter og tilbud i regionen. De fleste foredragene forente fag- og erfaringskompetanse, og ble gjennomført av ansatte ved sykehuset, i samarbeid med brukerorganisasjonene og med gode bidrag fra Skien kommune.

Kulturelle innslag var en sentral del av dagen, og særlig bidraget fra Thomas Herlofsen fikk gode tilbakemeldinger. Han framførte egne sanger og tekster. 

Thomas står utendørs foran en hvitmalt bygning og holder en mikrofon. Ved inngangen er døren åpen, og det er satt opp et telt og en ekstra mikrofon på stativ ved siden av.
Thomas Herlofsen stod for det kulturelle innslaget under åpen dag, og fikk svært gode tilbakemeldinger.

Tilbakemeldinger som betyr noe

Tilbakemeldingene fra deltakerne tyder på at dagen har blitt opplevd som positiv og meningsfull. Flere brukere peker på opplevelser av tilhørighet, og at det var fint å kunne delta i et fellesskap.

- Det var godt å høre at det summet av aktivitet og et det var overskudd i møtene rundt i hele huset på en sånn dag. Vi tar med oss alle erfaringer og håper vi kan gjenta arrangementet i årene fremover, avslutter Bjerke. 

Silje Engbråten står innendørs foran en vegg med sine innrammede kunstverk. Flere bilder henger på rekke langs veggen, og små tekstlapper er plassert ved siden av verkene.
En plakat hvor det står sammensynlighet på, med bygg 10 i bakgrunn
Arrangementet ble holdt i bygg 10 ved Sykehuset Telemark.