Nok en vellykket åpen dag: – En varm og inkluderende atmosfære
Årets åpne dag ved Klinikk for psykisk helsevern og rusbehandling (KPR) samlet flere hundre besøkende og bekrefter dermed at arrangementet treffer et behov.

– Vi er fornøyde og takknemlige over at dagen var fylt med en varm og inkluderende atmosfære der folk møttes som medmennesker, sier Jostein Bjerke, psykologspesialist ved Sykehuset Telemark og ansvarlig for arrangementet.
22 organisasjoner på plass
Åpen dag ble arrangert 10. juni og var åpen for alle – pasienter, pårørende, ansatte og andre som ønsket å delta. Gjennom dagen var det jevn tilstrømming av besøkende og god aktivitet i hele bygg 10 på sykehusområdet.
Programmet bød på konserter, faglige samlinger, erfaringsdeling, omvisning i sykehusmuseet og kunstutstillingen «Hvis jeg husker hvem jeg er» av Silje Engbråten.
I tillegg var det gratis kafé og stands fra en rekke organisasjoner.
Totalt deltok 22 organisasjoner, noe som bidro til å gjøre arrangementet til en viktig møteplass for å synliggjøre aktiviteter og tilbud i regionen. De fleste foredragene forente fag- og erfaringskompetanse, og ble gjennomført av ansatte ved sykehuset, i samarbeid med brukerorganisasjonene og med gode bidrag fra Skien kommune.
Kulturelle innslag var en sentral del av dagen, og særlig bidraget fra Thomas Herlofsen fikk gode tilbakemeldinger. Han framførte egne sanger og tekster.

Tilbakemeldinger som betyr noe
Tilbakemeldingene fra deltakerne tyder på at dagen har blitt opplevd som positiv og meningsfull. Flere brukere peker på opplevelser av tilhørighet, og at det var fint å kunne delta i et fellesskap.
- Det var godt å høre at det summet av aktivitet og et det var overskudd i møtene rundt i hele huset på en sånn dag. Vi tar med oss alle erfaringer og håper vi kan gjenta arrangementet i årene fremover, avslutter Bjerke.

