Vi anbefaler at du alltid bruker siste versjon av nettleseren din.

Over 90 prosent av pasientene bruker digital innsjekking

Tre måneder har gått siden sykehuset innførte digital innsjekking for pasienter som skal til somatiske poliklinikker i Skien. Statistikken viser at over 90 prosent bruker denne innsjekkingsmetoden.

Publisert 17.06.2025
​Eirin Malmgren,  Robel Tesfalidet Isiet og Eirik Skaland.
​Eirin Malmgren, Robel Tesfalidet Isiet og Eirik Skaland.

​Torsdag 6. mars innførte sykehuset digital innsjekking på flere somatiske poliklinikker i Skien. Løsningen innebærer at pasienten får en SMS med informasjon om poliklinikk-timen de har fått tildelt, samt en lenke hvor de kan registrere ankomst via mobilen. Pasienten kan også sjekke inn ved å benytte nettbrett som er plassert i hovedinngangen i Skien. Pasienter som ikke sjekker inn selv, kan henvende seg i hoved resepsjonen for ankomstregistrering. Pasienten må deretter gå til anvist ventesone.   

Formidabel innsats

- Dette har gått over all forventning. Vi er veldig fornøyde med at over 90 prosent av pasientene benytter digital innsjekking, sier Eirik Skaland, systemansvarlig for løsningen på Sykehuset Telemark.  
- Våre ansatte i resepsjonen og Røde Kors-vertene gjør en formidabel jobb med å lære opp og hjelpe pasientene med innsjekkingen. Det skal de virkelig ha honnør for, poengterer Skaland.  
Erfaringene hittil viser at færre enn tre prosent betaler via skranke. 
- Dette er en vinn-vinn-situasjon for alle. Pasienten slipper å stå i kø for å snakke med sekretær og sekretærene frigjør tid til andre oppgaver. I tillegg blir det mindre administrasjon når pasientene betaler via mobilen. 
 

Mindre stress

Den digitale løsningen gir også muligheten til å melde fra om forsinkelse. Dette er noe som både pasienter og ansatte seter stor pris på. 
-Det er lettere å vente lenger enn man først skulle når man har fått beskjed om det. For ansatte gjør det også arbeidsdagen mindre stressende samtidig som det blir mindre frustrasjon og irritasjon, poengterer Skaland. 
 
I tillegg gir betalingsløsningen flere positive effekter. 
-Det er billigere for sykehuset å bruke Vipps enn å sende ut faktura. Og den bidrar også til at vi får oppgjør raskere, forklarer Henning Stridsklev, seksjonsleder regnskap. 
 
Vipps-linken gjelder kun for den aktuelle pasienten basert på fødsels- og personnummer. Faktura hentes basert på hvem som logger inn. Det betyr at en eventuell verge og foresatte ikke kan benytte linken på vegne av andre. 
 
-Vi får noen spørsmål på telefon fra pasienter om dette siden mange foresatte og verger forsøker å betale med vipps. Da må man vente til e-faktura kommer i nettbanken, sier økonomikonsulent Eirin Malmgren Haugerud og legger til: 
 
-E-faktura er en stor forbedring i forhold til papirfaktura i post som var tidligere